Artikel 1) Perspektif Mazhab-mazhab dalam keusahawanan
Dalam bidang keusahawanan, terdapat dua perspektif
mazhab-mazhab iaitu perspektif makro dan miro. Kedua-dua perspektif ini perlu
dipertimbangkan dan juga merebut peluang-peluang yang wujud supaya
peluang-peluang ini ditukarkan kepada idea-idea kreatif serta mampu untuk
bersaing dalam pasaran ekonomi kini.
a) Kepentingan Keusahawanan
- Mengubah kehidupan melalui penciptaan
- · Penciptaan elektrik, ICT
- Merupakan enjin bagi pertumbuhan ekonomi
- · Pertumbuhan produktiviti
- · Inovasi membawa kepada perubahan teknologi
- · Memasuki dan memerluaskan pasaran sedia ada
- Menggalakkan kreativiti dan inovasi
- · Mewujudkan pasaran baru= tawarkan produk inovatif
- Menggalakkan pengagihan kekayaan
- · Peluang-peluang pekerjaan yang wujud
Sebelum Kemerdekaan
Selepas Kemerdekaan
BAB 3- PEMBUDAYAAN KEUSAHAWANAN (ARTIKEL)
Artikel 2) Budaya niaga: Belia perlu rebut peluang
Pandangan IKIM
#BUDAYA berniaga
bukanlah perkara yang asing dalam masyarakat Islam. Malah budaya berniaga ini
amat ditekankan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai pintu rezeki yang utama. Ini
selaras dengan sebuah hadis riwayat at-Tirmizi yang bermaksud; Sembilan
daripada persepuluh rezeki datang daripada perniagaan."
Penekanan budaya
berniaga dalam Islam turut menekankan nilai-nilai baik yang perlu diamalkan
menepati prinsip dan matlamat syariah.
Walaupun Islam begitu
menitikberatkan bidang perniagaan dan keusahawanan, namun hakikat hari ini
menunjukkan umat Islam lebih selesa menjadi masyarakat pengguna berbanding
sebagai pengeluar dan pencipta terhadap barangan dan perkhidmatan.
Bukankah kita tahu bahawa
melalui perniagaan inilah mereka boleh mencipta peluang pekerjaan kepada orang
lain? Seharusnya kita hari ini cuba mantapkan bidang keusahawanan ini dalam
kalangan belia dengan menyediakan ruang dan peluang pekerjaan. Hal ini juga
dapat mengurangkan masalah siswazah yang menganggur.
Demikian jugalah
suasana dalam negara yang memperlihatkan umat Islam agak ketinggalan dalam
penguasaan ekonomi khususnya bidang perniagaan dan keusahawanan berbanding
bukan Islam.
Persoalannya mengapa
umat Islam tidak mampu bersaing dengan masyarakat lain dalam bidang perniagaan
dan keusahawanan sedangkan sejak zaman Rasulullah SAW lagi perniagaan adalah
merupakan punca utama rezeki pada masa itu.
Justeru, dalam merebut
dan memantapkan budaya berniaga ini golongan belia harus mengambil peluang dan
ruang yang disediakan oleh kerajaan. Pembentangan Bajet 2014 turut mendorong
agar belia perlu menumpukan kepada bidang keusahawanan.
Melalui keusahawanan
ini turut membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat. Ini selaras dengan usaha
menjadikan Malaysia sebuah negara yang boleh menyediakan peluang pekerjaan.
Bidang usahawan adalah
satu profesion yang harus direbut dan dijadikan sebagai satu teras untuk mereka
berjaya dalam hidup. Oleh itu pendedahan awal inilah sangat penting sama ada
pendekatan dalam bentuk kurikulum, aktiviti sosial dan sebagainya. Hal ini
penting supaya ekonomi negara dapat diseimbangkan dan dijana dengan baik.
Dalam meningkatkan dan
memantapkan budaya berniaga atau keusahawanan ini maka kita perlu berbuat
sesuatu dan dimulakan di peringkat akar umbi. Antaranya melalui gabungan
peranan pihak sekolah, ibu bapa, persekitaran dan sokongan korporat serta
masyarakat budaya ini dilihat mampu digarap dan dicanai dalam kalangan generasi
muda. Terutamanya dari segi bantuan serta sokongan yang komprehensif.
Sebagai contoh, di
pihak sekolah, guru-guru boleh menimbulkan rasa minat dalam kalangan pelajar
untuk mendalami ilmu keusahawanan dan perniagaan melalui pembelajaran yang
lebih kreatif dan interaktif.
Manakala di peringkat
ibu bapa boleh menggalakkan anak-anak untuk menceburi dan merasai pengalaman
berniaga seperti memberi dorongan bagi menyertai aktiviti keusahawanan di dalam
atau di luar sekolah.
Ibu bapa hendaklah
mendedahkan anak-anak untuk menyertai aktiviti perniagaan dan keusahawanan
dengan cara yang difikirkan sesuai bagi maksud menggalakkan kecenderungan
mereka ke arah itu di samping memberi panduan memilih perniagaan yang dapat
menepati kehendak pasaran semasa. Sebagai contoh ramai juga kalangan belia hari
ini yang sudah memulakan perniagaan mereka menerusi online. Perniagaan seperti
ini adalah mudah, cepat dan menjimatkan.
Selain itu, melalui
persekitaran pula kita boleh mencontohi cara didikan dan pendedahan kaum Cina
yang telah memberi pendedahan realiti dunia perniagaan kepada anak-anak mereka
semenjak kecil lagi. Pendedahan awal seperti ini menggalakkan anak-anak mereka
menceburi bidang perniagaan apabila besar kelak.
Begitu juga golongan
korporat dan masyarakat, mereka boleh memberi sokongan dan galakan untuk mengerakkan
aktiviti keusahawanan dan program-program motivasi seperti sekolah angkat,
program keusahawanan dan bengkel serta ceramah kecemerlangan usahawan.
Pun begitu, adalah
menjadi peranan pihak korporat dalam membantu usaha-usaha memperbanyakkan
golongan usahawan dan peniaga Melayu, sekurang-kurangnya dengan memberi tajaan
seperti mengadakan forum atau konvensyen keusahawanan dari semasa ke semasa.
Manakala di peringkat
pengajian tinggi, peranan universiti yang menyediakan asas ilmu dan
keterampilan boleh dikembangkan secara kreatif dan inovasi. Hal ini supaya
graduan muda boleh memulakan bidang keusahawanan sebaik sahaja tamat pengajian.
Mentaliti graduan yang
terlalu bergantung kepada makan gaji perlu dikikis dengan membuka ruang minda
mereka dengan realiti dunia perniagaan. Sebagai siswazah mereka perlu
berpandangan jauh dan tidak mengharapkan makan gaji semata-mata setelah
tamatnya pengajian.
Galakan ini perlu
diterapkan melalui pendedahan praktikal dalam sektor industri khususnya
pendedahan dan penyertaan dalam sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS). Ini
penting untuk membentuk minat mereka sebelum terjun ke bidang keusahawanan yang
sebenar.
Bagaimanapun, dari
semasa ke semasa, penilaian semula kurikulum di sekolah-sekolah dan di
pusat-pusat pengajian tinggi harus dilakukan supaya dapat memberi keutamaan
kepada penjanaan budaya keusahawanan yang menepati ciri-ciri, nilai dan prinsip
yang digariskan oleh Islam.
Kefahaman mendalam
tentang budaya berniaga dan keusahawanan ini akan memudahkan lagi golongan
belia untuk merebut dan mencipta peluang yang baru dalam perniagaan mengikut
kehendak pasaran semasa.
(Sumber Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131216/re_06/Budaya-niaga-Belia-perlu-rebut-peluang#ixzz3VHS2O5XJ
© Utusan Melayu (M) Bhd)
Artikel 3) BUDAYA KEUSAHAWANAN DARI PERSPEKTIF ISLAM
Budaya bermaksud
kemajuan fikiran, akal budi (cara pemikiran, berkelakuan dan sebagainya). Ia
juga ditafsirkan sebagai satu set sikap, tingkah laku, nilai-nilai dan tindakan
yang dikongsi bersama oleh sekumpulan manusia, syarikat dan sebagainya.
Keusahawanan pula
adalah merupakan kata terbitan usahawan yang merujuk kepada perkara-perkara
yang berkaitan dengan usahawan. Oleh yang demikian budaya keusahawanan bolehlah
disimpulkan sebagai cara pemikiran, sikap, norma dan kelakuan yang dimiliki dan
dipraktikkan oleh individu usahawan itu sendiri.
Sebagaimana yang telah
dinyatakan, Islam amat menyanjung bidang keusahawanan dan memberikan
keistimewaan khusus kepada usahawan. Untuk menyemai budaya keusahawanan ini
kita perlu mengenali dan mengetahui apakah ciri-ciri dan gelagat yang perlu ada
dan harus diamalkan oleh setiap usahawan muslim. Antara ciri-ciri tersebut
adalah seperti berikut:
1. Mengamalkan nilai-nilai murni keusahawanan
Nilai
dan akhlak tidak dapat dipisahkan daripada keusahawanan. Ia merupakan asas
pembentukan peribadi setiap individu muslim termasuklah usahawan. Dalam bidang
perniagaan, Islam mewajibkan setiap usahawan untuk berpegang teguh dengan nilai
yang baik dan menjauhi nilai-nilai yang buruk. Oleh sebab itulah jaminan hanya
diberikan kepada usahawan yang benar-benar jujur dan ikhlas sahaja.
Ciri-ciri,
gelagat serta sikap-sikap tersebut boleh dikategorikan sebagai sikap yang positif
atau terpuji (mahmudah). Malah Rasul sendiri sebagai peniaga yang berjaya telah
menunjukkan ciri-ciri tersebut dalam kehidupan seharian baginda. Baginda berjaya
membuktikan bahawa dengan mengamalkan sifat-sifat yang baik, perniagaan masih
menguntungkan malah lebih baik berbanding peniaga yang tidak jujur. Keuntungan
yang menjadi objektif baginda bukanlah semata-mata keuntungan kebendaan tetapi
keredaan Allah adalah lebih utama.
Dalam membicarakan nilai-nilai murni
keusahawanan, berikut adalah antara contoh nilai yang banyak disentuh dalam
al-Quran dan al-Sunnah.:
a) Nilai
kepimpinan dan pengurusan yang baik
b) Berani
menghadapi risiko
c) Amanah
d) Sabar
e) Bersedekah
2. Konsep Ubudiyah
Islam
sebagai agama yang syumul tidak memisahkan segala urusan perniagaan dengan
nilai-nilai agama. Perniagaan bukan sahaja dianggap sebagai kerjaya tetapi juga
dikira ibadat dalam Islam dan akan mendapat ganjaran sewajarnya di akhirat.
Usahawan muslim tidak seharusnya menjadikan untung material semata-mata sebagai
objektif tertinggi. Objektif akhir haruslah difokuskan ke arah mencapai
keredaan Allah. Sebagai khalifah yang mentadbir dan memakmurkan bumi Allah,
manusia haruslah sentiasa menuruti segala perintah dan meninggalkan segala
larangannya. Manusia tidak mempunyai kuasa yang mutlak dalam semua hal, bahkan
segala-galanya adalah dalam pengetahuan dan ketentuan Allah semata-mata. Inilah
yang menjadikan banyak konsep yang berbeza antara perniagaan dalam Islam dan
konvensional.
3. Jaringan perniagaan yang kukuh
Apabila
hijrah umat Islam berlaku, antara strategi utama Rasulullah adalah membina
masjid dan seterusnya mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar. Strategi ini
merupakan asas kepada pengukuhan dan kekuatan masyarakat Islam yang masih baru
di Madinah pada ketika itu. Ternyata strategi ini berjaya untuk membentuk ummah
yang kuat dan berjaya mengalahkan musuh yang datang daripada luar. Peristiwa
ini menunjukkan bahawa kesatuan dan semangat kekitaan amat penting dalam
membentuk satu komuniti yang kukuh termasuklah juga komuniti usahawan. Usahawan
muslim seharusnya mempunyai jaringan keusahawanan yang kuat agar mereka dapat
saling bantu-membantu memperkuat antara satu sama lain.
4. Tadbir urus korporat yang baik
Tadbir
urus korporat merujuk kepada sistem di mana sesebuah syarikat diurus dan
dikawal selia. Lembaga pengarah bertanggungjawab dalam pentadbiran syarikat
manakala pemegang saham berperanan untuk melantik pengarah-pengarah dan
juruaudit dan memastikan struktur yang betul sentiasa berjalan.22 Dalam konsep
tadbir urus ini, fokus diberikan kepada soal-soal berkenaan tanggungjawab,
akauntabiliti, ketelusan, kesepakatan dan kepimpinan. Hal ini penting bagi
memastikan setiap individu dalam organisasi menjalankan tugas masing-masing dan
tidak menyalahgunakan kuasa yang ada demi kepentingan peribadi. Islam juga
telah menetapkan mekanisme pengawalan yang lengkap meliputi pengawalan luaran
dan kendiri. Mekanisme kawalan luaran adalah persekitaran individu itu sendiri
meliputi rakan sekerja, organisasi dan masyarakat. Mekanisme ini wujud atas
kesedaran bahawa setiap individu mempunyai tanggungjawab masing masing dan akan
dipersoalkan mengenai tanggungjawabnya di akhirat nanti.
5. Kreatif dan inovatif
Kreatif
bermaksud mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan mengembangkan sesuatu
idea yang asli. Manakala inovatif adalah perihal memulakan sesuatu yang baru.26
Sebagai individu yang sentiasa mengenal pasti peluang, nilai kreatif dan
inovatif merupakan nilai yang amat penting bagi setiap individu usahawan. Sifat
inovatif ini amat digalakkan oleh Islam memandangkan Allah menciptakan setiap
sesuatu adalah untuk digunakan oleh manusia.
(Sumber Rujukan : Prof. Madya Dr Ab. Mumin Ab Ghani, Suhaili Sarif.
(2005). Penerapan budaya Keusahawanan Dalam Masyarakat Islam. Seminar Keusahawanan Islam Peringkat Kebangsaan 2005, Akademi Pengajian
Islam Universiti Malaya, Kuala Lumpur.)
Artikel 4
7 Amanat Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari
kepada para usahawan
1 – Fokus Sebelum Pelbagaikan
Perniagaan
Beliau menasihatkan agar semua usahawan fokus kepada satu
perniagaan terlebih dahulu sehingga stabil dan menguntungkan sebelum
mempelbagaikan perniagaan dalam bidang yang lain. Beliau mempelbagaikan perniagaan setelah perniagaan
pertama beliau telah stabil dan menguntungkan.
Perniagaan pertama perlu kukuh sebelum anda mempelbagaikan
perniagaan supaya jika perniagaan yang baru anda ceburi tidak maju, maka anda boleh kembali kepada perniagaan pertama yang kita usahakan.
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary:
“Saya sendiri kalau apa-apa terjadi terhadap perniagaan saya sekarang,
saya akan balik buat perniagaan yang mula-mula saya usahakan dulu. Perniagaan
pertama saya masih beroperasi, lori dan kedai masih ada lagi di Kedah” tambah
beliau dengan nada cukup rendah diri.
2 – Kejayaan Perlukan Masa
Beliau juga menasihatkan agar usahawan muda jangan terlalu mengikut perasaan cepat kaya dan hendak berjaya. Setiap usaha sememangnya perlu melalui fasa kesusahan, cabaran dan
sebagainya. Beliau mengambil contoh diri beliau sendiri yang bermula dari
bawah dengan membantu ayahnya menjual lembu dan kerbau di kampung sebelum
mencapai tahap sekarang.
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary:
“Biasanya apabila memperolehi
kejayaan yang singkat, mudah jugalah untuk perniagaan yang kita usahakan itu
jatuh. Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan
menemui jalan senang” jelas beliau ringkas.
3 – Jangan Putus Asa
Ini adalah frasa yang kerap keluar dari mulut beliau. Beliau
menjelaskan setiap perniagaan sama ada kecil ataupun besar akan mempunyai
masalah, cabaran dan karenah yang tersendiri. Oleh itu, usahawan-usahawan tidak
boleh mudah berputus asa dan tunduk dengan masalah yang dihadapi.
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
“Saya ni tiada apa-apa, tiada apa
yang istimewa tentang diri saya. Tetapi apa yang membezakan saya ialah
bagaimana saya menghadapi setiap cabaran dan masalah di dalam perniagaan” jelas
beliau sekali lagi dengan nada rendah diri.
Beliau juga berkongsi kisah hidup susah payah mengenai perniagaan pertama
yang beliau usahakan bersama rakan kongsi bukan bumiputera.
Bagaimana rakan kongsi tersebut menekan beliau sehingga
terpaksa menggadaikan dua lot tanah milik keluarga untuk dijadikan modal
tambahan bagi mengekalkan penguasaan share majoriti di dalam syarikat Bukhary
Rice Sdn. Bhd.
4 – Jangan Sekadar Mengharap
Dibantu
Beliau sering mengingatkan bahawa beliau hanyalah orang biasa
yang diberi peluang oleh kerajaan. Apabila diberi peluang, beliau akan berusaha
bersungguh-sungguh terhadap peluang tersebut.
Oleh itu, beliau berpesan kepada semua usahawan agar bukan
sekadar berharap untuk dibantu tetapi bersedia dari segi fizikal dan mental
untuk dibantu.
kebanyakkan orang Melayu apabila kerajaan menganugerahkan satu projek,
mereka lebih cenderung untuk berikan projek tersebut kepada syarikat lain untuk
usahakan kerana mengejar keuntungan jangka masa pendek. Majoriti syarikat
Melayu akan memberikan projek kepada syarikat bukan bumiputera untuk
mengusahakannya sebagai sub-company.
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
“Saya diberikan 3 permit lori untuk membawa beras dan saya apply loan
MARA untuk membeli lori. MARA berikan saya cukup-cukup RM110,000 untuk belikan sebuah
lori. Ada usahawan Cina datang nak beli atau sewa dua lagi permit saya, tetapi
saya tak bagi. Tak mengapa biar saya usaha sendiri untuk beli lori tambahan
bila dah untung nanti”
5 – Yakin Dengan Diri Sendiri
Beliau juga mengharapkan agar para usahawan yakin dengan diri
sendiri dan apa yang sedang diusahakan. Ramai usahawan bumiputera tidak boleh
berjaya bukan kerana idea mereka tidak bagus, tetapi kerana tidak yakin dengan
diri mereka.
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
“Allah kata kalau nak kenal Dia
maka kena kenal diri sendiri dulu. Yakin dengan diri sendiri adalah salah satu
tanda orang itu kenal dirinya sendiri. Insyallah bila yakin Allah akan
permudahkan urusan kita” jelas beliau.
6 – Berniaga Bukan Untuk Diri
Sendiri
Beliau terkenal sebagai seorang usahawan yang dermawan dimana beliau banyak memberi
kembali kepada masyarakat. Malah beliau mempunyai lebih kurang 260,000 pekerja
yang berkait secara langsung ataupun tidak dengan semua syarikat milik beliau.
80% diperuntukkan untuk golongan bumiputera.
Apa yang lebih menarik, beliau tidak menjual perniagaan
beliau kerana memikirkan nasib golongan yang bergantung kepada syarikat beliau
untuk mendapatkan sumber rezeki.
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
“Kedai dan lori-lori untuk
perniagaan pertama saya masih lagi ada di Kedah. Perniagaan itu masih berjalan
seperti biasa. Setiap lori akan ada tiga orang pemandu, jika saya jual satu
lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber
pendapatan” jelas beliau.
7 – Usahawan Islam Ada Akhirat
Beliau juga berpesan bahawa setiap usahawan Islam tidak sama
dengan usahawan bukan Islam. Usahawan Islam berniaga untuk mendapat manafaat di
dunia akhirat tetapi usahawan bukan Islam berniaga untuk dunia sahaja.
Tan
Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
“Jadi
jangan risau kalau kita tengok kenapa bangsa lain yang bukan Islam lebih
berjaya di dalam perniagaan kerana Allah dah janjikan dunia buat mereka. Kita
sebagai usahawan Islam kalau berjaya syukur dan kalau tak berjaya pun kita
syukur. Paling penting kita terus berusaha” jelas beliau mengingatkan semua hadirin.
Artikel 5 : Minuman "Pocari Sweat"
Kisahnya
bermula kira-kira 40 tahun dahulu, seorang penyelidik Otsuka dengan
impian untuk membangunkan minuman baru yang belum pernah dihasilkan tercetus
apabila dia di masukkan ke hospital akibat cirit-birit. Ketika itu, doctor
memberitahu beliau bahawa beliau perlu mendapatkan air dan makanan yang
mencukupi. Malah, doktor memberinya minuman jenis berkarbonat. Jadi, penyelidik
Otsuka berpendapat bahawa ianya lebih baik jika sesuatu minuman dapat
membekalkan kedua-dua air dan nutrient yang diperlukan didalam badan manusia.
Pada
tahun 1973, penyelidik Otsuka melihat seorang doktor yang sedang meminum
minuman dengan larutan I.V untuk menghidrasi dirinya selepas tamat pembedahan.
Dan, daripada situ, beliau mendapat idea
untuk menghasilkan minuman larutan I.V. Dengan inspirasi tersebut, penyelidik
Otsuka mula membangunkan minuman rehidrasi yang mana boleh mengisi air dan
elektrolit (ion) akan hilang semasa berpeluh ketika seseorang melakukan
aktiviti harian.
Pada
tahun 1976, masyarakat ketika itu telah menjadi masyarakat yang lebih
mementingkan kesihatan dan aktiviti berjoging adalah satu aktiviti kegemaran
mereka. Daripada pembangunan minuman untuk bersukan, penyelidik cuba mencipta
satu minuman kesihatan untuk semua masyarakat yang berada dalam keadaan dimana
mereka berpeluh. Jadi, penyelidik Otsuka meneruskan Penyelidikan dan
Pembangunan (R&D) keatas minuman kesihatan yang boleh dinikmati semasa
melakukan aktiviti harian.
Melalui
kajian ini, penyelidik Otsuka mendapati bahawa peluh mempunyai pelbagai jenis
dan mereka juga mendapati bahawa kepekatan garam didalam peluh setiap hari
adalah rendah berbanding dengan peluh yang berlaku semasa aktiviti bersukan. Berdasarkan
penemuan ini, para penyelidik cuba untuk mencipta satu minuman untuk menambah
cecair badan selepas berpeluh sehari-hari. Walaubagaimanapun, minuman yang
dihasilkan itu mempunyai rasa yang agak pahit dan tidak sedap untuk diminum.
Dengan
menggunakan proses percubaan dan kesilapan, para penyelidik memikirkan mengenai
penggabungan beberapa jenis minuman yang ditolak. Jadi, mereka mencampurkan
minuman rehidrasi percubaan dengan serbuk jus limau dan akhirnya rasa pahit
tersebut telah hilang dan minuman itu lazat daripada sebelumnya. Gabungan ini
tidak pernah dipertimbangkan oleh sesiapa sebelum ini dan hasil positif minuman
yang unik ini melonjak pembangunan minuman ini besar kehadapan.
Penyelidikan
dijalankan secara berterusan dan akhirnya dua produk ujian telah disediakan
dimana satu minuman dengan kandungan gula yang tinggi dan satu lagi dengan
kandungan gula yang rendah. Kebanyakkan penyelidik berpendapat bahawa kemanisan
minuman ujian tidak mencukupi.
Walaubagaimanapun,
untuk menguji mengenai konsep mengenai rasa minuman tersebut terutamanya semasa
berpeluh, salah seorang daripada penyelidik melakukan aktiviti memanjat gunung
untuk mencuba produk ujian tersebut. Akhirnya, beliau sedar bahawa produk
minuman yang kurang manis adalah lebih mudah untuk diminum.
Maka,
“Pocari Sweat” telah dilancarkan pada tahun 1980. Apabila “Pocari Sweat”
diedarkan diseluruh kawasan, ramai masyarakat tidak memahami konsep minuman ini
dan kebanyakkan tidak menyukai minuman “Pocari Sweat”.
Walaupun
mereka mengalami halangan pada peringkat awal, pihak Otsuka Pharmaceutikal tidak
pernah berputus asa dalam usaha untuk menyampaikan konsep minuman rehidrasi
baru ini. Mereka pergi melawat tempat-tempat dimana ramai penduduknya
berkemungkinan berpelu. Mereka juga memberitahu masyarakat mengenai kepentingan
rehidrasi dan akhirnya sampel-sampel percuma “Pocari Sweat” diagihkan mencapai
tahap 30juta botol.
Dua
tahun selepas pelancaran “Pocari Sweat”, musim panas tiba. Malah, “Pocari
sweat” mendapat permintaan yang tinggi sebagai produk yang utama. Akhirnya,
Otsuka telah berjaya membangunkan satu pasaran baru iaitu sejenis minuman
rehidrasi yang direka khusus untuk kegunaan selepas berpeluh.
Perniagaan
Pocari Sweat semakin mendapat permintaan yang tinggi dari semasa ke semasa dan
kini Pocari Sweat amat popular. Pada tahun 2013, versi produk “Pocari sweat”
telah dilancarkan.
##kesimpulannya
Dalam
melakukan apa sahaja jenis perniagaan, seorang usahawan tidak mudah putus
asa. Walaupun menghadapi pelbagai cabaran, usahawan perlu mencari penyelesaian
kepada masalah tersebut. Sepeti kisah Pocari Sweat, mereka tidak mudah putus asa walaupun menghadpi pelbagai halangan dan cabaran. Mereka melihat semua peluang-peluang yang ada,
sentiasa peka dengan persekitan dan berebut peluang yang ada.
Selain itu, sikap
berani mencuba dan berani mengambil risiko amatlah penting dalam diri seorang usahawan. Daripada sejarah Pocari sweat , mereka tidak
takut untuk mencuba sehinggalah perniagaan mereka mendapat sambutan yang hebat. Walaupun tidak diterima masyarakat pada mulanya, namun mereka mencuba sehinggalah berjaya. Mereka mengambil risiko yang sangat tinggi dan disebabkan sikap mereka yang yakin terhadap diri sendiri, maka mereka berjaya dalam memasarkan produk mereka.
##Banyak pengajaran yang kita boleh peroleh daripada kisah sejarah "Pocari Sweat".
Untuk
menjadi seorang usahawan berjaya, kita perlu menerapkan sikap sebegini supaya
apa sahaja matlamat yang kita tetapkan, kita dapat mencapainya dengan
cemerlang. Kita perlu berani mencuba, berani mengambil risiko, yakin, tidak mudah putus asa, melihat peluang yang ada dan merebut peluang tersebut.
sumber: (https://www.otsuka.co.jp/en/company/business/rehydration/pocarisweat/)
Artikel 6; Kelebihan
Menjadi seorang usahawan
1) Peluang mengawal sendiri hala tuju kehidupan
Sepertimana
yang telah dinyatakan mengenai kemajuan dan kemunduran usahawan terletak dibahu
mereka sendiri.
a. Kebebasan dan fleksibiliti dalam melaksanakan
pekerjaan
b. Mengambil faedah sepenuhnya daripada peluang yang
ada
c. Mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap kerja
yang dilakukan
d. Menentukan sendiri sasaran capaian
e. Memaksimumkan penggunaan sumber
f. Tidak lagi
terkongkong kepada system dan peraturan
2) Peluang untuk memaksimumkan potensi diri
Penglibatan
dalam bidang usahawan mampu untuk memaksimumkan kemahiran dan kebolehan yang
dimiliki sepenuhnya oleh seseorang. Dalam konteks ini, mereka akan sentiasa
mencabar kemampuan diri sendiri dan bertanya jika orang lain boleh, mengapa
tidak mereka? Kebiasaannya mereka dapat mengatasi masalah dengan kekuatan
kreativiti dan inovasi dan sentiasa melihat peluang yang ada disebalik masalah
yang dihadapi.
3) Peluang mendapat ganjaran kewangan tanpa had
Kewangan
merupakan salah satu kayu pengukur kejayaan
seseorang atau sesuatu aktiviti yang dilakukan. Kewangan yng diperolehi hasil daripada
penglibatan diri dalam bidang keusahawan adalah sebagai bukti kesungguhan
mereka dalam melakukan sesuatu kerja. Kewangan juga dapat meningkatkan
reputasi dan status usahawan.
4) Peluang memberi sumbangan kepada masyarakat
Melalui
kelebihan kewangan yang ada pada seorang usahawan, ini akan memberi ruang
kepada usahawan untuk berbakti kepada masyarakat kerana merekalah yang
memainkan peranan dalam memajukan bidang seorang uahawan itu.
5) Peluang beribadat secara berterusan
Kelebihan
usahawan dalam perspektif islam dan agama lain memberi peluang kepada usahawan
untuk membuat kebajikan dan ibadat secara berterusan. Usahawan yang benar-benar
berpegang teguh pada agamanya sedaya upaya akan dapat mengelakkan merek
daripada melakukan eksploitasi, penindasan, penipuan, gagal menunaikan janji,
memutarbeli kenyataan dan sebagainya.
Artikel 7 : 6 Cara Sebelum Memulakan Perniagaan
1 Bekerja Bersama Usahawan Lain Dahulu
Matlamat
sebenar untuk bekerja dengan syarikat atau perniagaan orang lain adalah untuk
menimba ilmu dan bukan semata-mata hanya mahukan gaji bulanan yang dijanjikan
oleh majikan. Bekerja kerana ingin belajar, bukan kerana wang.
Ilmu
yang diperolehi lebih mudah diterima kerana anda melakukan pelbagai tugasan
dari awal sehingga akhir proses kerja anda. Pengalaman ini mampu menjadikan
perniagaan anda berjalan dengan lebih sistematik lagi pada masa depan.
2 Mulakan Perniagaan Secara Kecil-Kecilan
Robert
Kiyosaki dalam bukunya, Cashflow Quadrant ada menyebut bahawa langkah pertama
kita dimulakan sejak masih bayi lagi (baby step). Kita belajar berusaha untuk
berjalan bukanlah pada langkah pertama kita, sebaliknya dari bayi tatkala kaki
kita masih menerawang kesana-kemari.
Bak
kata Jutawan Senyap, Chef Li, “Biar Kecil Asalkan Berhasil”, jadi, mulakan
perniagaan anda secara kecil-kecilan dahulu, kemudian baru besarkannya.
3 Uji Ketahanan Mental & Fizikal Anda
Bagi
pekerja yang masih bekerja dan menjalankan perniagaan secara sambilan, anda
boleh menguji daya tahan diri anda (mental & fizikal) dalam bidang
perniagaan dengan mengambil cuti tanpa gaji dan menjalankan aktiviti perniagaan
tersebut untuk satu tempoh tertentu.
Daya
tahan setiap orang berbeza. Ada yang takut untuk menjadi usahawan sepenuh masa
kerana tiada jaminan kewangan seperti semasa menjadi pekerja sebelumnya. Tidak
semua mahu keluar dari comfort zone masing-masing.
4 Membina Rangkaian Networking Sendiri
Jika
pekerjaan yang anda ceburi sama dengan bidang perniagaan anda, cuba dapatkan
sebanyak mungkin jaringan persahabatan dengan pelbagai peringkat orang.
Ini
termasuk para usahawan dan pembekal-pembekal yang terlibat. Jangan ketinggalan
untuk merapatkan diri dengan wakil-wakil perbankan kerana anda mungkin memerlukannya
suatu hari nanti. Walaupun
begitu, jangan memburukkan imej syarikat yang anda bernaung sekarang. Tonjolkan
imej yang baik sebagai pekerja. Imej adalah segala-galanya dalam perniagaan dan
jaringan persahabatan.
5
Mengumpul Modal Yang Mencukupi
Sebelum berhenti kerja, sila pastikan terlebih dahulu bahawa wang modal untuk
perniagaan anda mencukupi untuk tempoh 6 hingga ke 12 bulan yang pertama. Kesemua
modal ini termasuklah wang modal pusingan, wang gaji pekerja, bil-bil utiliti
serta beberapa bahagian untuk waktu kecemasan. Persiapan yang rapi mampu
membantu anda pada masa depan.
6
Jangan Culas & Curi Tulang
Dalam
apa jua urusan pekerjaan, amanah dan ikhlas adalah tunjang utama keberkatan
rezeki yang dikurniakan oleh Allah swt. Aktiviti mencuri tulang bukan sahaja
tidak baik, ia juga mencerminkan sikap anda terhadap perniagaan anda nanti.
Sikap
yang baik dan disiplin yang mentap merupakan tunjang kepada kejayaan sesebuah
bisnes. Bayangkanlah jika satu hari nanti pekerja anda yang akan lakukan ini
kepada perniagaan anda, sudah tentu ia menyakitkan hati anda.
Setelah
ilmu anda penuh di dada dan anda mulai yakin bahawa anda telah mempunyai
kemahiran serta pengalaman mencukupi untuk memulakan sebuah perniagaan,
mulakannya tanpa ragu-ragu dan pastikan semua perancangan anda jelas serta
berada di landasan yang betul. Ketahuilah bahawa anda telah bersedia untuk menjadi
usahawan yang berjaya!
(sumber:http://www.majalahniaga.com/pengalaman-kemahiran-persediaan-terpenting-sebelum-memulakan-perniagaan.html)
Artikel 8 : Usahawan Korporat VS Usahawan Dalaman
Maksud~
Usahawan Korporat merupakan
seorang individu yang mempunyai ciri-ciri seorang usahawan yang tinggi dan
bekerja di sesebuah organisasi yang akan berkhidmat di organisasi lain dalam
tempoh jangka masa.
Usahawan Dalaman pula merupakan
seorang individu yang juga mempunyai ciri-ciri usahawan yang tinggi tetapi
mereka sememangnya bekerja di sesebuah organisasi dimana mereka bekerja. Mereka
memikul tanggungjawab yang lebih bagi mencipta inovasi baru dalam organisasi
dan mencari jalan untuk menukar sesuatu idea kepada realiti serta menguntungkan
organisasi.
Motif~
Motif usahawan korporat adalah
membantu syarikat dimana mereka berkhidmat dengan menggunakan segala kepakaran
yang mereka miliki, idea-idea kreatif dan inovasi ketika didalam organisasi
sebelumnya dan mempraktikkan didalam organisasi dimana mereka bekerja untuk
membantu dalam pembangunan organisasi tersebut dalam sesuatu tempoh jangka masa
panjang.
Motif usahawan dalaman pula adalah
memastikan penggunaan sumber-sumber dalaman organisasi dengan lebih berkesan
dan dapat meningkatkan prestasi organisasi dimana mereka bekerja. Mereka juga
akan menggunakan segala kemahiran yang dimiliki mereka dalam meningkatkan
prestasi organisasi mereka serta memperoleh keuntungan.
# Usahawan Korporat dan usahawan
dalaman mempunyai maksud dan ciri-ciri yang sama. Tetapi yang membezakan mereka
adalah usahawan korporat merupakan individu dari sebuah organisasi yang bekerja
di sesebuah organisasi lain, manakala usahawan dalaman pula merupakan individu
atau kakitangan sesebuah organisasi
dimana mereka bekerja dan bukan dari luar organisasi. Kedua-duanya mempunyai
tanggungjawab yang sama dimana melakukan inovasi yang akan meningkatkan
pembangunan keusahawanan.
No comments:
Post a Comment